tisdag 20 juli 2010

Mina pojkarns namn

Här sitter jag och är super uttråkad. Mattis tog med sig alla tre pojkarna och åkte och fiskade, jag fick alltså lite ensam tid och tid över till att plocka ur diskmaskinen och hänga tvätt. Skoj.

Jag snubblade i min tråkighet in på Svenskanamn.se och klickade in mina pojkarns namn. Mycket intressant då jag faktiskt inte hade en ANING om vad deras namn betyder.

ALFRED
Alfred är ett mansnamn som har engelskt ursprung. Den fornengelska stavningen var Ælfræd, som var bildat från "ælf" = Alf och "raed" = Råd. Det är ett namn som ökar och i dagsläget finns det 10646 män som bär det namnet. 4406 har det som tilltalsnamn. Namnsdag den 6 januari.

WOLFGANG
Wolfgang heter Alfred efter Mattis farfar och det är ett ganska vanligt namn i Österrike. Namnet Wolfgang har tyskt ursprung och betyder "varggång" eller "ledare" Det finns 1189 män som bär det namnet i Sverige varav 572 har det som tilltalsnamn.
.
ELMER
Elmer är ett germanskt namn men kommer närmast från engelskan och betyder "ädel" och "berömd" Det finns 1040 män som bär namnet varav 456 stycken har det som tilltalsnamn.
HELMUT
Helmut är ett tyskt namn som främst förekommer i Tyskland och Österriket ( han heter det efter sin farfar) Namnet betyder "ljus" och "modig" I Sverige finns det 620 män som bär det namnet varav 309 har det som tilltalsnamn.
.
WILLY

Willy är en kortform av William eller Wilhelm. Där orden "vilja" och hjälm" är ihopsatta. (Så jag gissar att Willy enbart betyder "vilja" *haha*) I Svergie finns det 4008 personer som heter så varav 1225 har det som tilltalsnamn.
JANNIS
Jannis är den grekiska kortformen av Ioannis som är motsvarigheten till Sveriges Johannes som betyder "Gud har förbarmat sig" Detta heter han efter Mattis morfar. Det finns 124 män som bär detta namnet varav 84 har det som tilltalsnamn.
ANTON
Anton är en tysk version av latinets Antonius och betyder "den ovärdelige" Det finns 32673 män som bär namnet och 23951 personer som har det som tilltalsnamn. Detta namnet bär Willy efter sin morbror, min älskade lillebror.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar